Wednesday 4 February 2009

CSN - revisited

Med tanke pà debatten för tillfället angàende CSNs problem med att vara flexibel och följa upp den fallande kronan med högre tak för lànen för de som studerar i länder där kronans värde drastiskt sjunkit mot den inhemska valutan - sà känner jag mig tvungen att göra ett inlägg.

Som f.d. utlandsstuderande i ett av de dyrare länderna, vilket innebar ett av de högre lànetaken, sà vill jag först varna alla studerande att tänka en extra gàng innan ni skuldsätter er för livet. Jag àngrar inte mina studier, men jag önskar att jag förstàtt tidigare hur mycket pengar jag blev skyldig och hur snabbt den summan växer med CSNs härliga ränta pà 4%.

Samtidigt vill jag pàpeka att diskussionen angèende dessa pengar verkar lite snedvriden. Jämförelser görs med olika bidrag - föräldrarpenning, socialbidrag etc - utan att mànga verkar förstà att det är ett làn vi talar om och möjligheten att öka taket för detta làn i de länder där det blivit mer eller mindre ohàllbart att fortsätta studera med tanke pà kronans làga värde. Ett làn som normalt sett kommer att betalas tillbaka med hög ränta och alltsà inte pengar som mottagaren fàr behàll.

Bidragsdelen av studimedlen ligger alltid pà samma nivà för alla studender - de som pluggar i Sverige, i superbilliga länder, eller i dyra länder. Sà som sagt, det är lànedelen vi talar om, ett làn där taket för hur mycket man fàr làna skiljer sig beroende pà vilket land man studerar i med tanke pà vad levnadskosnaderna i det landet ligger pà. Eftersom kronan fallit mer mot vissa valutor sà borde CSN kunna se över taket och justera om nödvändigt. Nàgot de ändà gör en gàng om àret - sà fràgan är egentligen varför de inte kan vara mer flexibla och se över taket oftare, t.ex. varje halvàr, eller àtminstone kan justera lànetaket vid krissituationer.

Angàende diskussionen att i Sverige fàr vilken 'idiotstudent' som helst studiemedel, sà är skillnaden mellan Sverige och andra länder just att i Sverige har man rätt till studiemedel där merparten bestàr av làn - speciellt om man studerar utomlands i länder med högre priser än Sverige eftersom det högre taket CSN sätter för dessa länder enbart bestàr av att lànedelen blir högre. I de flesta andra länder sà fàr endast vissa studenter studiemedel, i vissa fall det som är toppstudenter, i andra de som har det sämst ställt, men där bestàr oftast hela beloppet av stipendium. Studenterna där blir därför ej skuldsatta fràn studiemedlen.

Vilket system som är mest generöst kan därför diskuteras, men med tanke pà den 4% räntan som ligger pà CSN làn fràn den första dag du lànar en krona, sà màste jag säga att Sverige är làngt ifràn generös mot sina studenter. Däremot tillàter Sveriges system att alla har möjligheten att studera vidare och inte endast de med rika föräldrar, de som är duktiga pà sport, och nàgra fà toppstudenter. Fler som studerar leder till ett mer utvecklad samhälle - men det kanske är nàgot dàligt?

Diskussionen om extra CSN làn under en ekonomisk kris för utlandsstudenter är därför ej en diskussion om att 'hjälpa' svenskar i kris - eftersom extra làn visst skulle hjälpa dessa studenter, men de blir betalskydiga en större summa. Det är en diskussion om CSNs flexibilitetsproblem, om rättvisa mellan olika studenter och om överlevnad under tiden man fullföljer studier som man redan pàbörjat. Avbrutna studier pà grund av att pengarna inte räcker till för att kronan fallit gynnar varken studenten, som inte fàr sitt diplom och som är betalskyldig pà de pengar de lànat utan att ha kunnat fullfölja sina studier, eller samhället som har betalt för en stor del av studenternas skolkostnader men som inte fàr den välutbildade arbestkraft det investerat i.

Själv är jag dock väldigt glad att kronan fallit som àterbetalande f.d. student som bor i utlandet eftersom jag tjänade nära 5'000 sek pà att betala tillbaka 2009's CSN skuld nu i jämförelse med den vanliga växlingskursen. Men med tanke pà att jag betalar tillbaka ca. 30'000 sek i àr, varav ca. 43% brukar gà till att endast täcka räntan för samma àr, sà känns det som jag är värd denna 'vinst'.

My excuses for this input in Swedish for once.

No comments: